lauantai 28. joulukuuta 2013

Fitness harrastuksen hinta ja käytetty aika

Usein kuulen puhuttavan, ettei muilla ihmisillä olisi varaa harrastaa kuten minä harrastan. Mikä tässä harrastuksessa todellisuudessa maksaa ja kuinka paljon aikaa se vie?

Nyt puhun omasta harrastuksestani ja omista menoistani. Harrastukseni koostuu kuntosalin kuukausimaksusta, valmennussopimuksesta, lisäravinteista, puhtaasta ruuasta ja reenivarusteista. Minä en treenaa kisoihin, joten minulle ei tule linsenssimaksuja, kisavärejä/bikineitä/kampaus- ja meikki maksuja eikä matkakustannuksia.

Minun harrastaminen maksaa noin 450e kuukaudessa. Ja tämä siis sisältää ruuankin. Jos miettii, että käy joka päivä työpaikkaruokalassa lounaalla á 5e maksaa se jo pelkästään 100e/kk. Tuohon päälle muu ruoka kotona ja ravintoloissa. Puhumattakaan siitä, että jos juo alkoholia ja polttaa tupakkaa. Minä en juo, polta enkä käy ravintoloissa tai kahviloissa. Tuohon 450e lisätään sitten vielä mahdolliset hieronnat ja tulevana keväänä jumppakortin kuukausimaksu.

Voiko Fitness harrastukselle määritellä ajankäyttöä? Minusta ei oikein voi, koska kaikki aika mitä mä elän, mä elän tälle harrastukselle. Se kulkee mun mukana kotona, töissä, vapaa- ajalla, unessa ja kuntosalilla. Minä teen kaiken ruuan itse, kuljetan omat eväät joka paikkaan mukaan, syön säännöllisin väliajoin, olen sitten kylässä tai töissä. Ajatukseni ovat koko ajan valitsemassani elämäntyylissä. Välillä joudun jopa loukkaamaan läheisiä ihmisiäni sillä, että en voi nyt tulla koska on aika mennä kuntosalille tai minun pitää mennä nukkumaan, koska lihas kasvaa nukkuessa, en voi ottaa kakkua, koska se ei kuulu ruokavaliooni. Ne läheiseni, jotka ymmärtävät ja kunnioittavat harrastustani eivät loukkaannu tai ota itseensä kieltäytymisiäni. Vanhemmat ihmiset ovat iso pala purtavaksi ja koitankin ajoittaa vierailuni ja ruokailuaikani sopivasti kyläilyyn, jolloin voi pyytää mummoa keittämään puuroa:D.

Konkreettinen aika kuntosalilla ja kehonhuollossa vie aikaani 62 tuntia kuukaudessa. Mitä sinun telkkarin katsominen tai naamakirjan tuijottaminen vie aikaa kuukaudessa? Luulempa, että minun harrastukseni vie paljon vähemmän aikaa. Minulla on 2 pientä lasta, jotka kulkevat aika usein mukanai salilla, joten sekään aika ei ole heiltä pois. Kuntosalilla on mukava lapsiparkki, jossa lapseni viihtyvät ja kun kuntosali on tyhjillään he saattavat tulla "avutamaan" äitiä salilla. Kotona venyttelemme yhdessä lasten kanssa telkkaria katsellessa ja lenkillä käymme yhdessä. Ainoa, jolta harrastuksessani käyttämä aika on pois, on minun mieheni. Toisaalta luulen hänen olevaan vain mielissään kun rouva harrastaa ja purkaa ylimääräistä energiaa jonnekin:D.

Tulipas asiaa tai asian vierestä. Mulla olisi ohjelmassa vielä jalkareeniä huomiselle, mutta en tiedä miten selviän siitä, koska jalat ovat todella hellänä edellispäivän alakroppareenistä. Sisulla vaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti