keskiviikko 13. elokuuta 2014

Ainako uneton?

Huomenta!

Kokonaisen valvotun yön jälkeen ajattelin jälleen kirjoittaa unesta, väsymisestä ja unettomuudesta. Kävin eilen illalla salilla treenaamassa selkäfileet aroiksi, hyvä reeni oli. Reenin jälkeen reilu hiilaripitoinen ateria, jonka jälkeen olin niin väsynyt, että en jaksanut pitää silmiäni auki, mutta sänkyyn mennessä uni ei tullut. Katsoin kelloa parin tunnin välein ja kauhulla mietin tulevan päivän haasteita, joita väsyneenä on lähes mahdoton suorittaa kiitettävästi. Olin koko ajan unen rajamailla, juuri siinä hetkessä kun unen kuuluisi tulla, mutta ei tullut. Olotila valvomisten jälkeen on sumuinen, ajatus pätkii, syke on korkealla, silmät sattuvat, pää tuntuu raskaalta ja ärsytyskynnys on todella matala.

Aamulenkki ja kuntosali jäävät suosiolla väliin, katsotaan huomenna...

Luin hyvän artikkelin unettomuudesta, siinä puhuttiin mm. siitä, että nykyään myös nukkuminen on medikalisoitu. Jos et nuku vähintään 7 tuntia putkeen 23- 07 välillä, kärsit unettomuudesta. Jos nukut päiväunia tai heräät aamulla väkisin kellon soittamaan olet laiska, jos valvot myöhään olet yökukkuja. Toiselle saattaa sopia päiväunet ja toinen nukkuu kahdet pidemmät unet päivän aikana, molemmat ovat "normaaleja". Oma olotila ja jaksaminen ratkaisevat sen mikä sopii mulle ja minkälaisilla unilla mä jaksan päivän haasteet.

Mä en nuku yöllä enkä päivällä. Jos on oikein hyvä yö niin nukahdan ja nukun pari tuntia putkeen, herään ja nukahdan uudelleen nukkuen ehkä viisi tuntia yhteensä. Jos mulla on huono yö, en nuku silmäystäkään, olen unen rajamailla koko yön, mutten nukahda, silmäluomet ovat niin raskaat, etten pysty pitämään niitä auki, mutten nukahda, koko kroppani on täysin rennossa ja nukkumiselle valmiissa tilassa, mutten nukahda.

Antaisin mitä vain jos saisin olla Nalle Puh alla olevassa kuvassa. zzzzz


Sain muutama päivä sitten Jeveltä vinkkiä alkavasta unitutkimuksesta. Minullahan ei ole koskaa todettu mitään elimellistä vikaa josta unettomuus johtuisi, uskon stressin olevan osa syy unettomuuteeni, muttei koko totuus. Lähetin tutkijalle viestiä kiinnostuksestani tutkimusta kohtaan ja sain myöntävän vastauksen. Olen todella innoissani ja odottavin mielin. Kirjoittelen tutkimuksesta ja sen etenemisestä jatkossa myös tänne blogiini. Josko minäkin joskus vielä nukkuisin kokonaisen yön kunnolla.

Lihavan bodarin ainoa pieni toive, hyvä yöuni ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti