sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Unijuttuja


Uni on tärkeä jokapäiväiselle hyvinvoinnille. Aamuisin olon pitäisi olla levännyt ja päivän aikana olon tulisi olla virkeä. Unen tarve on yksilöllistä. Keskimäärin ihminen nukkuu kuudesta yhdeksään tuntia yössä. Uni on subjektiivinen kokemus ja unen laatu voi vaihdella hyvin paljon erilaisten tekijöiden takia. Ihmisellä on kolme perustarvetta, juominen, nukkuminen ja syöminen. Ilman näitä kolmea perusasiaa ihminen ei voi elää. Oman kokemukseni kautta voisin kuvailla unettomuutta ihmisen hitaana raakana kiduttamisena. Unettomuus on kokonaisvaltainen kokemus, joka pitkään jatkuneena johtaa täydelliseen toimintakyvyttömyyteen jopa psykoosiin. 

Unen tehtävänä on palauttaa elimistön voimatasapaino ja ladata elimistön patterit tulevaa päivää varten. Uni ehkäisee stressiä ja ylläpitää vastustuskykyä sekä torjuu sairauksia. Uni ylläpitää aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa, auttaa käsittelemään tunteita, palauttaa henkisen voiman ja vireyden, ylläpitää muistia, parantaa oppimista, keskittymistä ja tarkkaavaisuutta. Uni parantaa reaktio- ja ongelmanratkaisukykyä, palauttaa fyysisestä rasituksesta, antaa aivoille energiaa, lisää luovuutta, joustavuutta ja rentouttaa. Hyvä uni antaa hyvät edellytykset seuraavan päivän haasteille ja auttaa jaksamaan vaikeissa tilanteissa.

Hyvä yöuni ei ole itsestäänselvyys. Jokainen uneton tietää minkälainen olotila valvotun yön jälkeen on. Itse olen kärsinyt mm. seuraavista asioista unettomuuteni takia: Harkinta- ja koordinaatiokykyni heikkeni, elämänlaatuni huononi, stressitasot olivat korkealla, olin jatkuvasti ärtynyt ja alakuloinen, sain jopa masennus diagnoosin unettomuuden takia. Olin ahdistunut, aineenvaihdunta oli heikko, ajauduin helpommin mielitekoihin, koska unettomana minun oli jatkuva nälkä. Pakenin vaikeita tilanteita ja eristäydyin monista asioista. Sain rytmihäiriöitä ja paniikin omaisia tuntemuksia, pääni oli jatkuvasti kipeä ja altis meluille. Aloin pelätä nukkumista. Olin niin väsynyt etten jaksanut pitää silmiäni auki, mutten nukahtanut. Lääkkeillä unettomuus saatiin aina katkeamaan, mutta lääkkeet eivät ole ratkaisu. Unettomuus on aina oire jostain. Itse en vieläkään täysin tiedä mistä mun unettomuus johtuu. 

Terveysmyrskyn Timo Kettunen haki jokin aika sitten unettomia unitutkimukseensa. Nostin innokkaana kättäni, lupasin tehdä mitä tahansa selättääkseni unettomuuden. Kettunen pyysi mua täyttämään kaksi eri kyselylomaketta, jolla hän analysoi mahdollisia syitä unettomuuteen. Sain ohjeena ruokavaliomuutoksen. Siitä päivästä lähtien jätin ruokavaliostani maidon, lihat, pavut, viljat ja muut puriinia sisältävät tuotteet ja aloitin lisäravinteet ohjeen mukaan iltaisin. Jokainen bodari voi mielessään pohtia kuinka vaikeaa on täysipainoisen runsasproteiinipitoisen ruokavalion suunnitteleminen jäljellä jäävistä vaihtoehdoista. 

Ruokavaliomuutos alkoi tuottaa tulosta, noin kahden viikon sinnikkään kasvisruokavalion myötä mä aloin nukkumaan. Väliin mahtui unettomia öitä, heräilemisiä ja levottomuutta, mutta pääasiassa mä nukuin. Nyt mä olen nukkunut jo useita viikkoja ja mikä parhainta, mä en enää pelkää iltaa ja nukkumaan menoa. Mä pidän kiinni päivärytmistä, ruokavaliosta ja olen päättänyt nukkua. Mä sanon itselleni joka päivä, mä en ole enää uneton. Mä nukun ja voin hyvin. Mä jaksan tehdä mun työt, hoitaa kodin, kuskata lapsia harrastuksiin ja olla niille äiti, ohjata jumppia, treenata ja osallistua erilaisiin talkoohommiin. Unettomana mä kuljin jossain sumussa, elämä oli yhtä selviytymistä, mä en enää tuntenut itseäni ja koitin vaan elää päivän kerrallaan odotellen kauhulla tulevaa yötä. Nyt mä tunnen olevani taas MÄ! 


 








2 kommenttia: